VISITES
Seguidors
Cerca de contingut del bloc
Popular Posts
-
Continuem amb el Club de lectura virtual, esperem que aviat puguem fer-lo a l'aire lliure GEMMA LIENAS I MASSOT (Barcelona 1951) Llicenc...
-
Avui com a final de curs comentem el llibre de Maria Climent i m’ha semblat interessant l’article de Núvol del 11-9-2023 de Mateu Sagarra....
Blog Archive
-
►
2024
(10)
- ► de desembre (1)
- ► de novembre (1)
-
►
2023
(3)
- ► de desembre (1)
- ► de novembre (1)
-
►
2019
(7)
- ► de desembre (1)
- ► de novembre (1)
- ► de setembre (1)
-
►
2018
(7)
- ► de desembre (1)
- ► de novembre (1)
- ► de setembre (1)
-
►
2017
(1)
- ► de novembre (1)
-
►
2014
(15)
- ► de desembre (3)
- ► de novembre (4)
-
►
2013
(15)
- ► de desembre (2)
- ► de novembre (2)
- ► de setembre (3)
-
►
2012
(3)
- ► de desembre (1)
- ► de novembre (1)
Dades personals
ASSUMPTA MONTELLÀ i CARLOS
Nascuda a Mataró el 1958, historiadora i
escriptora, fins ara els seus llibres eren d’assaig, aquesta és la seva primera
novel·la.
En el seu blog ella es defineix així:
“Historiadora de
professió, per devoció, per vocació, amb passió, amb vehemència, amb
intensitat. Això comporta que sigui una historiadora poc convencional...i també
perquè m'agraden les històries de les persones anònimes, històries menudes,
d'herois que no surten en els manuals d'Història, històries que mai faran
història...o potser sí.”
Obres:
-La Maternitat d'Elna (2005)
-El setè camió. El
tresor perdut de la República (2007)
-Contrabandistes de la
llibertat (2009)
-Art i guerra.
Destrucció, espoli i salvaguarda del patrimoni durant la guerra civil:
l'exemple de Mataró (2010)
-Elisabeth Eidenbenz.
Més enllà de la Maternitat d'Elna (2011)
-Pa, crosta i molla. La
guerra civil vista per les dones de les Garrigues (2011)
-El silenci dels telers.
Ser dona a les colònies tèxtils catalanes (2012)
-115 dies a l'Ebre. El
sacrifici d'una lleva (2014)
-Lletraferides. La
història de les nostres bibliotecàries (2015)
VIA MORTA (article d’Anna Carreras Aubets al Nuvol –
28/09/2023)
Començar una novel·la
negra amb una cita de Paulo Coelho no és la millor idea que va
tenir Assumpta Montellà quan va escriure la seva primera
novel·la, Via morta (Amsterdam, 2023). Estructurada en dues
parts —setanta-tres capítols i un epíleg—, Via morta se situa
en escenaris gironins, i la investigació del crim té lloc a l’Institut de
Medicina Legal i Ciències Forenses de Girona. Al costat dels cossos, només s’hi
ha trobat un únic objecte: una càmera fotogràfica Nikon, model D5600, sense la
targeta de memòria.
Narrada en primera
persona, la novel·la s’inicia amb una narradora francesa —Carol Cabot,
professora d’Història del Lycée Arístides Mallol de Perpinyà— afirmant que el
seu talent és explicar històries, i que la seva comença un matí a l’estació de
Portbou. És conscient que ha marxat de casa perquè la seva relació amb la
Marion s’ha acabat, tot i que l’excusa que va donar al centre on ensenya és que
volia fer un treball de camp resseguint els darrers dies de Walter Benjamin a
Portbou. Quan un policia espanyol li demana la documentació, la Carol no entén
absolutament res.
La cafeteria de
l’estació és plena de guàrdies civils que prenen cigalons i criden en espanyol.
I arriba la misteriosa Irina, una prostituta ucraïnesa amb un fill a Kíiv,
experta en La Divina Comèdia de Dante i
embolicada amb l’inspector Morel; i una altra noia atemorida, la Nèmesi, amb
metxes californianes, dessuadora negra amb caputxa, una càmera de fotos i un ordinador,
que criden l’atenció de la Carol. La Nèmesi és periodista i urbexer, algú que
«capta l’ànima dels llocs abandonats». Quan en Dani, l’amic asmàtic de la Carol
i la seva primera parella, es presenta a Portbou per passar les respectives
penúries junts, la Carol ja està instal·lada a la pensió de la Simone, una dona
estranya a qui coneix al cementiri.
Amb un català
correcte i ben treballat però amb un compàs poc àgil sobretot a la primera part
a causa d’excessos (canvis de narrador, referències culturals, flashbacks
sovint innecessaris), sumat a la informació històrica que frena molt el ritme
de lectura, a aquesta primera novel·la d’Assumpta Montellà li falta el
llenguatge pòtol del gènere negre, els renecs, la incomoditat que se li suposa
a qualsevol relat d’aquestes característiques.
La intriga es basa
sobretot en el neguit permanent de la Carol per la incertesa de no rebre
notícies de la Marion, perquè la recerca del macarra Ígor Petrov per part de
l’inspector Morel sembla quedar en un segon pla desnerit. Malgrat les mancances
de textura de gènere, Via morta té ingredients com la crítica
al sistema universitari manipulat per la política, el tràfic de drogues dels
espais fronterers, la negligència policial, la difícil roda de la prostitució i
l’encert de situar l’acció enmig del no-res, en un escenari fronterer com
Portbou —«un poble de silencis […] tancat com un úter, envoltat de muntanyes»
ple de personatges propis de l’inframon.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada